Monday, September 02, 2013

Hacı Münib Engin Noyan'ın Hatıratından bir Anı


Hacı Münib Engin Noyan'ın hayatını anlattığı Fatma Güzey'in sunduğu televizyon programında bahsettiği çarpıcı bir anısı var ki, yazıya dökülmesi belki daha çok kişinin duymasına, öğrenmesine vesile olacağı için burada transkriptini çıkarmaya çalıştım. Yorumsuzca aktarıyorum:



...
[Noyan] Bir aile dostumuz - Allah taksiratını affetsin - Prof. Dr. Max Neineke (?) ben daha 16 yaşlarında iken falan bana bir sual sormuştu. Demişti ki "Berlin'de ne oynuyor tiyatroda?".... Biliyorum... "Londra'da ne oynuyor?"... Biliyorum. Çünkü gazetelerden [biliyorum]. "Peki" dedi, "Atina da ne oynuyor?" dedi [Bilmiyorum anlamına gelen yüz ifadesi]

[Güzey] Yunanistanla çok bir şeyiniz yok... bağlantınız...

[Noyan] "Şam'da ne oynuyor? [yine cevap yok]. Bağdad'da ne oynuyor? E sen kendi coğrafyanı tanımıyorsun. Onları [batıyı] tanıyorsun. Biri burnunun dibi. Şam'da tiyatro var mı yok mu onu bile bilmiyorsun. Böyle bir şey olur mu?" dedi bana.

[Güzey] E yönümüz tamamen Avrupa'ya döndürülmüş, altta ne var yanda ne var bilmiyoruz

[Noyan] Ve şu muazzam cümleyi kullandı. Dedi ki "Siz, Türkler" dedi, "Çok aptalsınız".... Sinirlendim tabi. Niye aptal diyorsun ki bana yani? Niye? dedim. "Çünkü" dedi. "Siz doğudan gelen trenin lokomotifi olmak yerine, batıya giden trenin son vagonu olmayı tercih ettiniz." dedi.

[Güzey] Çok güzel bir cümle..

[Noyan] Muazzam bir cümle.. ...
Doğudan gelen medeniyet treninin lokomotifi olmak varken, ki bizim hala da konumumuz o,  elhamdulillah - batıya giden trenin son vagonu olduk. En arkada hayvanları koydukları, uyduruk... Sallana sallana gidip serseme dönmüş

[Güzey] Her an kopma tehlikesi ile de karşı karşıya olan

[Noyan] Evet, birinci sınıf vagon bile olamadık. En son vagon...


.......



Programın tamamının linki (yukarıdaki kısım için 27:00'dan itibaren dinleyebilirsiniz):
http://youtu.be/H8CiJ9XD0sQ

Engin Noyan'ın resmi web sitesi:
http://enginnoyan.com.tr/

No comments:

Post a Comment